Per 1 maart 2024 wordt er een nieuwe privacywetgeving toegepast, in moeilijkere taal wordt de zogeheten Consent Mode V2 doorgevoerd. In dit blog zullen we in simpele taal aan je proberen uit te leggen welke veranderingen deze privacywetgeving teweeg brengt. Eerst vertellen we je over de verschillende soorten cookiemeldingen die er zijn en wat Consent Mode V2 nou precies inhoudt. Daarna leggen we je uit wat de veranderingen voor jouw bedrijf zullen betekenen, maar ook bij de toepassingen waaraan jouw bedrijf per 1 maart aan moet voldoen. Ten slotte zullen we een alternatieve manier om data te verzamelen, genaamd Server Side Tagging, benoemen.
Wat is Consent Mode V2?
Eerst is het handig om te weten wat Consent Mode inhoudt. Met Consent Mode vraag je de websitebezoekers met een cookie pop-up toestemming om verschillende cookies te plaatsen. Hiermee kan je inzien wat de bezoeker doet op jouw website. Consent Mode V2 is hier een uitbreiding van. In Consent Mode heb je 4 verschillende cookie opties:
- Analytics_Storage: data uitlezen voor analytische doeleinden.
- Ad-storage: data uitlezen voor Google Ads zoals uitlezen van conversies.
- Functionality_Storage: tracking voor functionele doeleinden.
- Personalization_Storage: voor persoonlijke voorkeuren.
Bij Consent Mode V2 komen hier 2 cookie opties bij:
- Ad_user_data: data versturen naar google voor advertentiedoeleinde. (Nieuw)
- Ad_personalization: remarketing. (Nieuw)
Wat is het verschil tussen Consent Mode en Consent Mode V2?
Het grootste verschil is dat er twee cookieopties bij zijn gekomen. Een ander verschil is dat Consent Mode zich vooral richt op de toestemming van cookies, waar Consent Mode V2 zich op de gehele privacy controle richt. Hiermee kunnen de voorkeuren van de bezoeker nauwkeuriger worden vastgesteld. Dit zorgt ervoor dat bedrijven beter in staat zijn om te voldoen aan de privacywetgeving.
Waarom is het belangrijk?
Volgens de EU wetgeving zijn advertentieplatformen die data verzamelen ervoor verantwoordelijk dat zij dit op een legale manier doen. Daarom verplicht Google dat alle Google Ads gebruikers moeten voldoen aan Consent Mode V2. Dat betekent dus dat je cookiemelding moet voldoen aan de Europese wetgeving. De deadline hiervoor is 1 maart 2024.
Wat als je niet voldoet aan de regelgeving?
Google is begonnen met het versturen van waarschuwingen als je website niet voldoet aan de nieuwe regelgeving (Consent Mode V2). Ze schrijven dat je account kan worden opgeschort als het niet voldoet vanaf maart. Wij van Censeo verwachten dat Google niet snel een account zal opschorten, toch is het wel zeker een onderwerp dat serieus moet worden genomen, vooral voor de zuiverheid van de data die je verzameld.
Soorten cookiemeldingen
In een cookiemelding informeer je de bezoekers van een website over het gebruik van cookies.
Dummy Cookiemelding
Er wordt een cookiemelding weergeven, maar tags en pixels worden ingeladen ongeacht of de gebruiker deze accepteert of niet.
Zelfgebouwde melding
Er wordt een cookiemelding weergeven die zelf door een webbouwer is gemaakt, en tags en pixels worden pas ingeladen na acceptatie van de melding. Vaak worden alle tags op hetzelfde consent niveau ingeladen.
Melding via CMP
Dit is erg belangrijk voor Consent Mode V2. Hierbij wordt er een cookiemelding weergegeven die is gebouwd door een Consent Management Platform (CMP). Indien door Google erkend, kun je hiermee voldoen aan de richtlijnen die Google vereist. Ook hierbij mogen tags en pixels pas worden ingeladen na acceptatie van de melding.
Consent Mode V2 toepassen op je website
Voordat je de Consent Mode V2 kunt toepassen, is het belangrijk om een geschikte tool te kiezen. Censeo raadt aan om een Consent Management Platform (CMP) te gebruiken.
Wat is een CMP?
Het is een software die je gebruikt om de cookies op je website te beheren en te controleren. Het doel van een CMP is voornamelijk om ervoor te zorgen dat jouw website voldoet aan de privacyregelgeving.
Na het kiezen van de tool kun je deze toevoegen aan de Google Tag Manager van je bedrijfsaccount. Na het toevoegen en testen is de Cookiebanner zichtbaar op jouw website.
Is het nog niet helemaal duidelijk? Wil je dit uit handen geven, neem dan hier vrijblijvend contact met ons op.
Server Side Tagging
Server Side Tagging is een manier om zuivere klantdata te verzamelen, dit heeft verder niks te maken met het voldoen aan de regelgeving van 1 maart (Consent Mode V2). Hoe gaat dit in zijn werking? Bij server side tagging (SST) vindt het proces van gegevensverzameling plaats op de server van de website. Wanneer een bezoeker interactie heeft met de website, worden de gegevens direct op de server opgeslagen.
Client-Side Tagging
Bij client-side tagging worden gegevens verzameld via de browser van de bezoeker. (Client-side tagging wordt momenteel gebruikt voor het verzamelen van data)
Verschillen
Client-side tagging heeft onzuivere data als gevolg van ad-blockers, browserbeperkingen en andere factoren die kunnen voorkomen dat de gegevens worden verzameld of verzonden. Sever Side Tagging omzeilt deze problemen door gegevens op de server te verwerken, waardoor nauwkeurigere gegevens voor analyse- en advertentiedoeleinden worden gegarandeerd.
Voordelen SST:
- Meer omzet: We meer kunnen meten en dus de campagnes kunnen optimaliseren.
- Cookieverlening: Levensduur van je cookies worden verlengd (nu max. 7 dagen). Hierdoor worden conversies beter aan de juiste kanalen toegewezen.
- Verbeterde prestaties: Tagging scripts van derde partijen worden niet meer aangeroepen waardoor de snelheid van de website verbeterd wordt.
- Meer data: Gemiddeld 10-30% meer data kunnen meten.
Server Side Tagging staat los van Consent Mode V2
Conclusie:
Door gebruik te maken van server-side tagging in combinatie met Consent Mode V2, kunnen websites betrouwbare gegevens verzamelen in tools zoals Google Analytics 4, zonder dat dit ten koste gaat van de gebruikerservaring. Wanneer client side-tagging wordt gebruikt, bestaat het risico belangrijke data te missen in GA4. Dit probleem kan worden opgelost door over te stappen naar server-side tagging. Door de implementatie van Consent Mode v2 samen met server-side tagging ontstaan betere marketingstrategieën, doordat er gebruik wordt gemaakt van zo volledig mogelijke gegevens.